טלפון:
עמוד הבית נוהל התמחות מורים ביחידות סטאז

נוהל התמחות מורים ביחידות סטאז

 

לקראת שנת ההתמחות בשנת הלימודים תשפ"ג

שלום לך, איגרת זו מיועדת אליך ומתייחסת אל תחילת מסעך בעולם החינוך וההוראה.

האיגרת מרכזת את המידע על שנת התמחות.

אנו, בחברה למתנ"סים המפעילה את תכנית היל"ה, שמחים/ות על בחירתך במקצוע ההוראה ומאחלים לך הצלחה, שנה משמעותית ונפלאה.

קצת על תכנית היל"ה:

תכנית היל"ה פועלת במסגרת אגף א' חינוך ילדים ונוער בסיכון במנהל הפדגוגי במשרד החינוך ומופעלת על ידי החברה למתנסים ברחבי הארץ.

התכנית פועלת במסגרת היחידות לקידום נוער ברשויות המקומיות ובמוסדות חסות הנוער . התכנית מופעלת כיום ב 205 יחידות לקידום נוער הפרוסות במאה חמישים ואחת רשויות מקומיות ובארבעים וחמישה מוסדות חסות הנוער, בתי כלא ובתי מעצר.

לומדים בה כ- 5500 בני נוער ממגזרי האוכלוסייה השונים כולל: נוער ותיק, נוער עולה בדגש על יוצאי חבר המדינות ויוצאי אתיופיה, נוער מהמגזר הערבי הדרוזי והבדואי, ונוער מהמגזר החרדי ועובדים בה כ- 1300 מורים.

התכנית הוקמה בעקבות הצורך במתן מענה ייחודי לנוער שנשר מהמסגרות הפורמליות

מסיבות שונות ובבסיסה העיקרון של הקניית יכולות והשלמת פערים לנערות/נערים על מנת לחזק השתלבות חברתית ותעסוקתית עתידית .

מה מיוחד בתכנית היל"ה ?

בהיל"ה תוכל להשתלב ולהיות חלק מצוות הוראה איכותי וייחודי בעבודה עם נוער בסיכון.

הוראת הנערים הינה בקבוצות למידה קטנות ומאפשרת להגיע לכל נער ונערה באשר הם.

לפרטים נוספים על התוכנית https://www.hila-matnasim.org.il

חובת התמחות בהוראה:

ההתמחות בהוראה (סטאז') מתבצעת בשנת העבודה הראשונה במערכת החינוך, והיא חובה על כל בוגרות ובוגרי המסלולים ללימודי תעודת הוראה.

משך ההתמחות ומאפייניה:

משך ההתמחות הינו שנת לימודים אחת. אם לא הוצע למתמחה שיבוץ לשנת לימודים מלאה – תוכר גם תקופת התמחות במשך שישה חודשים. להכרה בהתמחות נדרשים

התנאים הבאים במצטבר: (כל התנאים חייבים להתמלא)

א) שישה חודשי עבודה מראש או שתי תקופות לפחות של שלושה חודשים מלאים בשיבוץ מראש.

ב) היקף של שליש משרה לפחות ( 8 ש"ש) במקצוע ההוראה שהוכשרו אליו.

ג) השתתפות בסדנת התמחות.

ד) ליווי תקופת ההתמחות על ידי חונך/ת.

המועד האחרון לכניסה להתמחות, לצורך עבודה בטווח של ששה חודשים לפחות, הוא 20 בדצמבר בכל שנה.

היקף משרה להתמחות:

היקף משרה להתמחות הוא שליש משרה לכל הפחות. מחקרים מראים כי מתמחים/ות המועסקים/ות בהיקף של חצי משרה לפחות, משתלבים בצורה טובה יותר בבתי הספר ונשארים לאורך זמן במערכת החינוך.

תקופת העסקה שבה היקף המשרה הינו פחות משליש משרה לא תוכר להתמחות ולא תוכר צבירה של ימי עבודה בודדים של מילוי מקום יומי כהתמחות בהוראה.

ותק וקידום בדרגות בשנת ההתמחות:

שנת ההתמחות נחשבת כשנת ניסיון לצורך קבלת קביעות בעבודה.

שנת ההתמחות איננה נחשבת כוותק לשכר או כוותק לצורך קידום בדרגה.

כל תהליכי הקידום בדרגה מתחילים בשנה שלאחר ההתמחות.

מערך הליווי לשנת ההתמחות:

בשנת ההתמחות מלווה המתמחה בשלושה מעגלי תמיכה בהתפתחותו האישית

והמקצועית:

  1. סדנת ההתמחות
  2. המורה החונך/ת
  3. תהליך הערכה.

שלושה מעגלים אלו הם חלק מהתנאים המחייבים להכרה בשנת ההתמחות וכן לקבלת הרישיון לעיסוק בהוראה, בסוף שנת ההתמחות.

סדנת ההתמחות בהוראה (סדנת הסטאז'):

בשנת ההתמחות חייב/ת המתמחה להשתתף בסדנת התמחות )סטאז'( בהיקף של 60 ש"ש לאורך כל השנה, יש להירשם לסדנת ההתמחות מיד עם השיבוץ למשרת ההוראה.

ליווי על ידי חונך/ת:

מיד עם השיבוץ, על המנהל/ת ו/או המנחה למנות לכל מתמחה מורה חונכ/ת, ולשבץ אותו/ה בתפקיד חונך/ת במערכות משרד החינוך באמצעות טופס הנמצא במחלקת משאבי אנוש ושכר.

מורה חונך/ת למתמחה במרכז ההשכלה הינו/ה עובד/ת הוראה, המועסק/ת בסגל בו מועסק/ת המתמחה.

להרחבה על התנאים הנדרשים לשימוש כחונך/ת ניתן לקרוא בפורטל עובדי הוראה.

תפקיד החונך/ת:

החונך/ת מעניק/ה למתמחה תמיכה וסיוע בשלושת ההיבטים הבאים-

ליווי מקצועי – בניית תכנית לימודים, תכנון שיעורים, הוראה מותאמת, פיתוח דרכי הערכה מגוונות, ניהול כיתה ועוד.

ליווי רגשי – תמיכה בתהליך הבניית וטיפוח זהות מקצועית, דימוי עצמי מקצועי, פיתוח תחושת מסוגלות ואוטונומיה מקצועית, סיוע באתגרי שנת ההתמחות והכניסה להוראה בהתמודדות עם תלמידים, הורים וצוות בית הספר.

ליווי מערכתי וארגוני – הכרות עם מערכת החינוך בכלל ומרכז ההשכלה בפרט – צוות מרכז ההשכלה, נהלים ושגרות, היבטים פורמליים ובלתי פורמליים בעבודה הפדגוגית וקליטה

מיטבית במערכת החינוך ובמרכז ההשכלה.

החונך/ת שותף/ה בתהליך ההערכה של המתמחה על שני שלביו:

  1. הערכת אמצע שנה.
  2. הערכה מסכמת, לקראת קבלת רישיון לעיסוק בהוראה.

ניתן לחנוך עד 3 מתמחים בשנה.

סדירויות תהליך החניכה:

א. קיום מפגש שבועי אישי קבוע ורציף של שעה עם המתמחה. באחריות מנהל/ת מרכז ההשכלה לתאם שעה שבועית משותפת לחונך/ת ולמתמחה אשר תוגדר כשעת חונכות למתמחה.

ב. צפייה בשיעורי המתמחה, שני שיעורים לכל הפחות בכל מחצית של שנת הלימודים בנוסף לצפייה של מנהל/ת מרכז ההשכלה, בתיאום מראש עם המתמחה, וקיום שיחת משוב לאחר כל תצפית. החונכים/ות יתעדו את התצפיות ואת שיחת המשוב וישמרו אותן

כעדויות תומכות להערכה.

ג. מומלץ כי המתמחים/ות ה יצפו במהלך שנת הלימודים לפחות בשני שיעורים שהחונך/ת מלמד/ת, בתיאום מראש.

תהליך הערכה:

במהלך השנה תבוצענה שתי הערכות:

  1. הערכת אמצע שנה )בחודש ינואר(
  2. הערכה מסכמת )במהלך חודש מאי -יוני(

השותפים להערכה הינם המתמחה, החונך/ת ומנהל/ת מרכז ההשכלה.

את ההערכות יש למלא ב- 3 עותקים, לסרוק ולשלוח עם עותק למרכזת ההתמחות במוסד

הלימודים למייל הבא –

haaracha_yadanit@education.gov.il

ההערכה המסכמת היא הקובעת אם המתמחה עבר/ה בהצלחה את שנת ההתמחות

בסיומה ממליצים/ות המנהלים/ות על אחת מארבע האופציות הבאות:

  1. הצטיינות בשנת ההתמחות
  2. עבר/ה בהצלחה
  3. המלצה לשנת התמחות נוספת
  4. אי התאמה למערכת החינוך.

רישיון לעיסוק בהוראה:

התנאים לקבלת רישיון הם -

  1. זכאות לתואר אקדמי
  2. זכאות לתעודת הוראה
  3. אישור השתתפות וציון בסדנת התמחות
  4. הצלחה בהערכה המסכמת בתום שנת ההתמחות

מתמחים/ות אשר הוערכו בהערכה המסכמת לשנת התמחות נוספת לא יוכלו לקבל רישיון לעיסוק בהוראה ויחזרו על שנת ההתמחות על כל מרכיביה.

בכל שאלה ניתן לפנות למחלקת משאבי אנוש של החברה למתנ"סים - תכנית היל"ה ולקבל מענה מהרכזת המחוזית אליה אתם משויכים.

להלן מייל של מש"א לכל שאלה - hrhila@matnasim.org.il

משפחת החברה למתנ"סים – תכנית היל"ה מאחלת לך הצלחה רבה בכניסתך

לעבודה במערכת החינוך!